Foreningen | Andelsboligforeningen Antaresvænget

Andelsboligforeningen Antaresvænget

_q0g0503

Lidt historie

Andelsboligforeningen Antaresvænget blev stiftet maj 1987 med 48 andele og et fælleshus. Den stiftende generalforsamling fandt sted d. 15. juni 1987, hvor bl.a. vedtægterne, beslutning om stiftelse af foreningen samt indmeldelse fandt sted. Der blev fejret rejsegilde 25. marts 1988 og selve indflytningen startede den 1. juli 1988.

Antaresvænget er tegnet af arkitekt Jørgen Petersen, medlem af Akademisk Arkitektforening, Tegnestuen Møllen i Helsingør.

Foreningen er beliggende på Antaresvænget i Albertslund ca. 15 km vest for København i meget attraktive omgivelser med en masse grønne områder. Antaresvænget er en del af Damgårdsarealet, som også tæller mange andre vænger bygget i samme stil som Antaresvænget. Flere steder er der anlagt mindre søer, hvor man kan gå hen og slappe af og se på svaner, ænder m.m. Man kommer hurtigt til Vestskoven, hvor der er rig mulighed for at gå eller cykle en lang tur og nyde naturen. For børnene er der gode muligheder for at lege på mange af legepladserne rundt om i bebyggelsen.

Alle boliggrupperne er orienteret ud mod en fælles større grønning, hvortil der er adgang gennem porte i randbebyggelsen. Denne randbebyggelse er hele vejen rundt fortrinsvis bygget i to etager, og danner en grænse mellem bebyggelsen og det omkringliggende område. Derved tilføres det enkelte vænge egen identitet gennem det “lukkede” rum, stræderne, stjerne og de små pladser til det større, grønne fællesområde.

Husene i kernen af vænget er holdt i een etage, hvorved beboernes fornemmelse af at bo i et havehusområde fremhæves og forstærkes.

Der er gode muligheder for at benytte offentlige transportmidler (bus og S-tog). Der er ca. 100 meter til bussen og ca. 1,5 km til stationen, hvor S-toget på 20 minutter kører til København flere gange i timen.

På grund af den begrænsede størrelse foreningen har, er der ikke ansat hverken vicevært eller varmemester, da dette ville være uforholdsmæssigt dyrt. I stedet udføres diverse opgaver af bestyrelse og udvalg, ligesom beboerne også gerne må deltage. Til den almindelige vedligeholdelse af området har vi dog ansat en gartner, der står for at vedligeholde fællesarealerne.

Foreningen har et fælleshus som beboerne kan leje, hvis man ønsker at benytte lokalerne til private arrangementer.

Generalforsamling afholdes i marts/april måned, hvor godkendelse af foreningens årlige regnskab og budget, forslag til diverse anskaffelser og aktiviteter, samt valg til bestyrelsen finder sted.

Foreningen afholder ligeledes en miljødag 1-2 gange årligt, med det formål at udføre ekstraordinære vedligeholdelsesarbejder på fællesarealerne. De afholdes normalt en søndag i maj og oktober.
På miljødagen deltager alle der har mulighed for det. Her er der mulighed for at mødes med andre beboere i foreningen, og vi plejer at have det rigtig sjovt.